معرفی مرکز رشد خوشه فناوری های فیروزه، سنگهای قیمتی و صنایع وابسته شهربابک

در راستای تحقق اقتصاد دانش بنیان که به فرموده مقام معظم رهبری زیر بنای اقتصاد مقاومتی است، مرکز رشد خوشه فناوری فیروزه در تاریخ 16 آبان 1394 با توجه به پتانسیل بومی منطقه که فیروزه می باشد، تاسیس شد که طی سفر آقای دکتر اخباری ریاست محترم وقت دانشگاه به شهرستان شهربابک و بازدید از امکانات مرکز رشد و شرکت در استارت آپ ویکند فیروزه که برای اولین بار در جهان برگزار گردید، مجوز این مرکز رشد صادر شد و در حضور مسئولین استانی و شهرستانی به فرماندار شهربابک تقدیم گردید. مرکز رشد خوشه فناوری فیروزه پس از برگزاری دهها رویداد همیاد و بوت کمپ ها در زمینه های ایده تا ارائه، طوفان فکری، به منظور بررسی قابلیت اجرایی شدن ایده ها و ایجاد کسب و کار، اردوهای استارت آپ در آبان ماه 1394 با موضوعیت فیروزه و ایده های آزاد و شهریورماه 1395 با موضوعیت فیروزه، ورزش و ایده های آزاد در ۳ روز متوالی بر‌گزار گردید. استارت آپ ویکند فیروزه برای اولین بار در جهان با شرکت 101 نفر در شهربابک برگزار شد و از میان بیش از 60  ایده مطرح شده 10 ایده به تیم سازی و رقابت پرداختند که در نهایت 3 ایده برتر جهت تشکیل یک شرکت نوپا به مرکز رشد خوشه فناوری های فیروزه و صنایع وابسته شهربابک معرفی گردید که طی یک بازه زمانی تعیین شده باید به پرورش ایده خود پرداخته و اجرایی نموده و به بازاریابی و تولیدات لازم دست پیدا کنند. در این مدت زمان می توانند از کلیه خدمات مالی و معنوی مرکز رشد استفاده نمایند. در نهایت، در صورت طی دوره موفق، نسبت به جذب سرمایه گذار و یا پشتیبانی جهت تولید و کارآفرینی اقدام می شود.

در بدو تاسیس،  مرکز رشد فراخوانی برای جذب ایده ها و شرکت ها در حوزه های مربوطه بخصوص در حوزه فیروزه منتشر کرد که متعاقباً با استقبال بسیار خوبی که انجام شد بیش از 60  تقاضا برای استقرار در مرکز رشد که عمدتاً شرکت های تعاونی فیروزه بودند به مرکز ارسال شد که تا کنون 24 شرکت مختلف که برخاسته از استارت آپ های برگزار شده و فراخوان جذب ایده ها می باشد، با ایده های محوری فیروزه، ساخت دستگاه های CNC و طرح سیستم آبیاری زیرسطحی مگنتو سیلیس (دارای گواهی ثبت اختراع به شماره 90077 مورخ 13/07/95) مستقر می باشند. تیم کارشناسی مرکز رشد به منظور حمایت از واحد های فناور مستقر در مرکز رشد و معرفی طرح های آن ها به صاحبان سرمایه و ایجاد فرصت بازاریابی، ضمن بازدید از سایر مراکز رشد و شرکت در نمایشگاه های مختلف، جلسات متعددی با حضور سرمایه گذاران فرشته و نخبگان بخش صنایع دستی از استان های دیگر برگزار نمودند. و همچنین برای شرکت تعاونی های فیروزه دوره های آموزشی فیروزه کوبی و فیروزه تراشی و … برگزار نموده و گواهی پایان دوره توسط مرکز رشد اهدا گردیده است. در راستای حمایت از ایده ها ، تا کنون 5 نمونه از دستگاه های CNC  در زمیته فلز و چوب توسط مرکز رشد شهربابک ساخته و به مشتری فروخته شده است. از جمله یک دستگاه به سفارش دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان و یک شرکت مبل سازی. همچنین طرحی در مرکز رشد به اجرا در آمده که با استفاده از خاصیت مغناطیس و خاک سیلیس روش نوینی از آبیاری حاصل شد که نه تنها مشکل روش آبیاری زیر سطحی را حل می­کند بلکه کیفیت آب و خاک در دسترس ریشه را بالا برده و در نتیجه کیفیت رشد ریشه و به تبع آن رشد و نمو گیاه و درخت را افزایش می دهد. این طرح در حال حاضر در مرحله تولید چشمه های آبیاری و ارائه به بازار است. و تاکنون صدها نمونه به صورت پایلوت تولید و ارائه شده است

از دیگر اقدامات مرکز رشد خوشه فناوری می توان به برگزاری بیش از 60 عنوان دوره های مختلف ترویجی و آموزشی با همکاری دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان برای قریب به 3000 نفر ، شرکت در ده ها عنوان نمایشگاه از قبیل نمایشگاه دستاوردهای دانشگاه علمی کاربردی در نمایشگاه بین المللی تهران، نمایشگاه هفته فرهنگی اقتصادی کرمان، برگزاری دهها عنوان طرح های آموزشی و ترویجی و کارگاه های آموزشی در سطح شهرستان و استان و انعقاد تفاهم نامه های مختلف آموزشی و انعقاد قراردادهای آموزشی می توان اشاره نمود.