گزارش برگزاری وبینار آنلاین فیروزه شهربابک

وبینار تخصصی فیروزه توسط مرکز آموزش علمی کاربردی شهربابک برگزار شد.

سه شنبه 20 آبان ماه 99، به فاصله 5 روز قبل از رویداد شتاب فیروزه شهربابک ، وبینار تخصصی فیروزه با شرکت قریب به 30 نفر از فعالین این حوزه از سراسر کشور و با سخنرانی 3 تن از اساتید و گوهر شناسان برجسته کشور برگزار گردید.

در شروع این جلسه مهندس عبدلی، رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی شهربابک در خصوص چگونگی شکل گیری مرکز رشد فیروزه این دانشگاه و معرفی رویداد شتاب فیروزه  و اهداف برگزاری این وبینار و سوابق برگزاری استارت آپ ها در مرکز علمی کاربردی شهربابک توضیحاتی را ارائه نمودند.

سپس دکتر محمودی، زمین شناس و رئیس شورای اسلامی شهرستان شهربابک، در خصوص معرفی فیروزه شهربابک به لحاظ ویژگی‌های جغرافیایی زمین شناسی، سوابق اکتشاف و استخراج و نحوه استخراج فعلی و استفاده‌ای که طی این چند سال اخیر از معدن فیروزه انجام شده و همچنین اطلاعات آماری در خصوص صنعت فیروزه و کارگاه های فعال موجود در سطح منطقه که منجر به شکل گیری تعداد قابل توجهی شغل در قالب کارگاه های فیروزه تراشی و شرکت های تعاونی  شده است به سخنرانی پرداختند.

 ایشان در پایان چند نکته را راستای توسعه و پیشرفت این صنعت توصیه نمودند: 1- لزوم مشخص شدن موضع دقیق  شرکت مس نسبت به وجود ذخایر فیروزه در معادن شهربابک و مشخص شدن چگونگی بهره برداری از این سنگ قیمتی. 2- لزروم انجام برنامه های اکتشافی برای تعیین میزان ذخیره سنگ فیروزه در معادن شهربابک. 3- ضرورت مطالعات کانی شناسی جهت تعیین کیفیت فیرزوه شهربابک به صورت علمی و دانشگاهی. 4- سازمان دهی و مشخص شدن تشکیلات گرداننده این صنعت در شهرستان شهربابک. 5- آگاهی بخشی و آموزش دست اندرکاران فیروزه برای جلوگیری از خام فروشی و یا فروش محصولات فیروزه ای شهربابک به صورت انبوه و یا با قیمت  نازل. 5- لزوم ایجاد یک مرکز فیروزه شناسی، درجه بندی، بازریابی و فروش در شهرستان شهربابک با همکاری بخش های مختلف از جمله دانشگاه ها و بخش خصوصی.

در بخش دوم وبینار، آقای دکتر پیش بین، رئیس کانون جواهر آلات و سنگ های قیمتی ایران از شهر مشهد به ایراد سخنرانی پرداختند،  ایشان در خصوص بازار سنگ های قیمتی و گردش مالی گوهر سنگ ها در دنیا و سهم ایران را از این بازار مطالبی را بیان داشتند و ظرفیت‌های قابل استفاده در این حوزه را از جمله از طریق سنگ فیروزه متذکر شدند. ایشان در بخشی از سخنان خود به گردش مالی 3 میلیون دلاری فیروزه نیشابور در صادرات اشاره کردند که در صورت توجه و نو آوری و کار کارشناسی می تواند چندین برابر باشد و فیروزه شهربابک نیز می تواند به همین شکل در بازار داخلی و خارجی رشد نماید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دکتر پیش بین همچنین بحث استانداردسازی و درجه بندی گوهرسنگها را ضروری دانستند و با اشاره به استاندارد ایجاد شده در فیروزه کوبی در اصفهان اعلام نمودند که با تصویب استاندارد درجه بندی فیروزه ایران توانسته ایم فیروزه را درجه بندی کنیم و برای آن کد ملی بگیریم، که بر اساس مشخصات مختلف فیزیکی و شیمیایی سنگ می باشد. ایشان همچنین بحث تعامل بین فیروزه کاران و اساتید و کارشناسان مختلف در نقاط مختلف کشور را عنوان نمودند که می تواند با تجمیع نظرات و تجربیات و همسو نمودن آنها، به دستاوردهای بزرگی دست یافت.

در پایان ایشان دو نکته را توصیه نمودند 1- تولیدات شناسنامه دار توسط استاد کاران فیروزه شهربابک و 2- تشکیل یک کمیته ویژه از بخش خصوصی، دانشگاه، نماینده مجلس، مسئولین، شرکت مس و با مشارکت الزامی وزارت صنعت، معدن، تجارت و استانداری کرمان برای تعیین تکلیف معدن و بهره بردار صنگ فیروزه تا مصوبات این کمیته جلبه اجرایی داشته باشد و باید یک برنامه زمان بندی برای آن نوشته بشود که در نهایت با مشخص شدن اینکه این معدن یک معدن فیروزه هست وارد سایر حلقه های این صنعت از جمله توزیع، فرآوری، تولید و فروش به وجود بیاید. 3- لزوم توجه به کارهای هنری بر روی محصولات نهایی که میتواند ارزش افزوده سرشاری را عاید فیروزه کاران نماید.

در بخش پایانی این وبینار، آقای مهندس طاهری  از گوهر شناسان و اساتید صنایع دستی اصفهان به ایراد سخنرانی پرداختند، ایشان ویژگی‌ها و خواص سنگ فیروزه و بعضی از سنگهای قیمتی در منطقه شهربابک را منحصر به فرد دانستند که در با سایر سنگ های موجود در کشور و حتی دنیا قابل رقابت است. ایشان به فیروزه کاران شهربابک چند توصیه نمودند: 1-لزوم شناخت فیروزه و سایر سنگ های قیمتی منطقه شهربابک به لحاظ خواص فیزیکی و شیمیایی که با آموزش و میسر است.  2-توجه به  نوآوری در تولیدات و پرهیز از کارهای سنتی مثل دامله و نگین و توجه به ذائقه مشتری به جای توجه به توانایی خود به گونه ای که برای تولیدات به دنبال مشتری نباشیم بلکه تولیدات سفارشی شده باشند  3- ایجاد کارگاه های تولیدی برای ارائه محصول نهایی برای مثال ایجاد کارگاه ریخته گیری نقره که می تواند ارزش افزوده  ای چند برابر را به کارهای فیروزه ای شهربابک به ارمغان بیاورد.

گفتنی است در این وبینار جناب اقای دکتر موسی زاده، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز حضور داشتند.

 فایل ویدئویی وبینار فیروزه شهربابک را از لینک زیر دریافت نمایید.

https://s16.picofile.com/file/8414754276/vebinar2.mp4.html