گزارش برگزاری رویداد شتاب فیروزه

رویداد شتاب فیروزه توسط مرکز علمی کاربردی شهر بابک در تاریخ  99/09/09 در ساعت 9 صبح با حضور دکتر موسی زاده، مدیر کل دفتر پژوهش و نوآوری دانشگاه جامع کشور، دکتر شمسی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان، صاحبان ایده ها، داوران، منتورها و علاقه مندان صنعت فیروزه به صورت مجازی برگزار شد.

پس از تلاوت ایات قران و پخش سرود ملی،  مهندس عبدلی، رئیس مرکز علمی کاربردی شهربابک ضمن خوش امد گویی به حضار در این رویداد، حادثه ترور ناجوانمردانه دکتر فخری زاده را تسلیت گفتند. ایشان با اشاره به پتانسیل های موجود در شهرستان شهربابک در زمینه معادن فیروزه، عنوان داشتد که در سال 94 مجوز مرکز رشد خوشه فناوری فیروزه از دانشگاه جامع علمی کاربردی و وزرات علوم دریافت شده است و در همان سال اولین استارت آپ فیروزه در سطح جهانی و در هفته جهانی کارآفرینی برگزار شد  که بازتاب بسیار گسترده ای در سطح کشور داشت و به نوبه خود نقطه عطفی در معرفی فیروزه شهربابک در بازار سنگ های قیمتی محسوب می شد و در ادامه همان روند این رویداد تنها عنوان شتاب که مخفف (شناسایی و توانمند سازی ایده های برتر) هست طراحی و پیاده سازی شده است و صورت مجازی برگزار میشود.

ایشان سپس به مراحل مختلف پیش رویدادهای مربوط به این استارت آپ اشاره کردند که از برگزاری وبینار فیروزه در تاریخ 20 مهر ماه 99 و برگزاری کارگاه بوم مدل کسب و کار در تاریخ 5/09/99 بوده است.

سپس آقای دکتر شمسی رئیس دانشگها جامع علمی کاربردی کرمان  طی سحنانی و تاکید کردند: رویدادهای شتاب به منظور شناسایی افراد نخبه صورت گرفته و لازم است که این ارتباط با افراد ادامه داشته باشد. ایشان پیشنهاد کردند که از عنوان جلسه اختتامیه برای رویدادها استفاده نشود و از واژه رونمایی استفاده شود چرا که در این رویدادها قرار است از تعدادی ایده های نو رونمایی و وارد مرحله اجرا شوند. دکتر موسی زاده نیز طی بیاناتی ضمن قدردانی از برگزار کنندگان این رویداد عنوان نمودند که، امروز را روز پایان رویداد در نظر نگیرند و بر روی ایده های نو ، حمایت داشته باشند و آنها را وارد عرصه فروش و عرضه به سرمایه داران کنند و شرکت های تجاری را ایجاد کنند.در ادامه آقای عبدلی به معرفی داوران و نحوه برگزاری این رویداد پرداختند و عنوان نمودند که از 14 ایده ای که به دبیرخانه این رویداد ارسال شده است پس  داوری اولیه 10 ایده به مرحله رونمایی و دفاع راه یافته اند که هر یک ده دقیقه فرصت ارائه و دفاع از ایده خود را خواهند داشت، 6 دقیقه زمان ارائه و 4 دقیقه زمان پاسخگویی به سوالات داوران خواهد بود.

داوران رویداد: آقای دکتر موسی زاده؛ مدیر کل دفتر نوآوری، فناوری و تجاری سازی دانشگاه جامع علمی کاربردی، دکتر محمد جواد پیش بین؛دکترای کانی شناسی، گوهر شناس، رئیس کانون جواهرات و سنگ های قیمتی ایران، دکتر محمد مهدی پورسعید؛دکترای مدیریت بازرگانی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان، مهندس رسول طاهری؛ کارشناسی معماری، مدرس و گوهر شناس و عضو نخبگان هنری اصفهان، مهندس رضا ضیائی؛ کارشناس ارشد کارآفرینی و مدیر مرکز توسعه کسب و کار شهربابک

سپس هر یک از ایده پردازان به ترتیب حروف الفبا نام خانوادگی به ارائه ایده های خود پرداختند که به شرح ذیل می باشد:

اولین ایده: تأثیر سنگ فیروزه و رنگ ان برای درمان بیماریهای روحی و اعصاب و روان ایده پرداز: فرزانه اسمعیلی

دومین ایده: ساخت دستگاه های فیروزه با استفاه از شیشه ایده پرداز: رضا برزگری شهربابک

سومین ایده: ایده پر کردن درز و شکاف های چوب با استفاده خورده و خاکه فیروزه ایده پرداز : سارا خانبابا

چهارمین ایده: تلفیق فیروزه با میکرو مکرومه بافی و منجوق و مهره بافی و تلفیق آن ایده پرداز: زهره خسروی

 

پنجمین ایده: ساخت تامبلر دستگاه گرد کننده و فرساینده سنگ ها ایده پرداز: اصغر جوادی فر

ششمین ایده : ایجاد سایت فیروزه ایده پرداز: وحیده طهماسبی آبدر

 

 

هفتمین ایده : بسته بندی، فروش و ترکیب فیروزه با صنایع دستی دیگر ایده پرداز : زهرا یحیوی نسب

ضمنا دو نفر از ایده پردازان نیز در جلسه حضور نیافتند و پس از پایان ارائه ایده پردازان ، هر یک از داوران امتیازهای خود را اعلام نمودند که مطابق نظر داوران ایده های برتر به شرح ذیل معرفی شدند:

ایده های برگزیده :

ردیف ایده ارائه دهنده میانگین امتیازات جوایز و تسهیلات
1 پر کردن درز و شکاف های چوب با استفاده از خورده و خاکه فیروزه سارا خانبابا 83 لوح یادبود ایده برگزیده

استقرار در مرکز رشد خوشه فناوری فیروزه شهربابک،

استقرار در مرکز نواوری سنگ های قیمتی مشهد،

امتیاز 15 میلیون تومان وام بدون کارمزد از بانک رسالت در جهت عملیاتی نمودن ایده، مبلغ 1،500،000 تومان هدیه نقدی

2 تاثیر فیروزه و و رنگ آن در آرامش اعصاب  و روان فرزانه اسمعیلی 73 استقرار در مرکز رشد خوشه فناوری فیروزه شهربابک، امتیاز 10 میلیون تومان وام بدون کارمزد از بانک رسالت در جهت عملیاتی نمودن ایده ، مبلغ 1،000،000 تومان هدیه نقدی
3 بسته بندی و فروش و ترکیب فیروزه با صنایع دستی دیگر زهرا یحیوی نسب 67 استقرار در مرکز رشد خوشه فناوری فیروزه شهربابک، امتیاز 5 میلیون تومان وام بدون کارمزد از بانک رسالت در جهت عملیاتی نمودن ایده ، مبلغ 500،000 تومان هدیه نقدی

 

همچنین دکتر سلامی رئیس هیات موسس مرکز شهربابک در انتهای این رویداد به ایراد سخرنانی پرداختند و ضمن تشکر از ارائه دهندگان، داوران، منتورها و شرکت کنندگان سه نکته را خاطر نشان نمودند: اول جذب بازارهای جهانی در زمینه صنایع فیروزه، دوم شناسنامه دار کردن محصولات فیروزه  شهربابک و سوم به پشتوانه خوب علمی و جذب نخبگان اشاره کردند که مرکز شهربابک در هر سه مورد اعلام آمادگی کامل می کند. ایشان ادامه دادند: اگر تمام موارد مطرح شده توسط داوران توسط ارائه دهندگان مدنظر قرار گرفته شود و ایده پردازان بتوانند تا 50 درصد آمادگی اجرای طرح خود را پیدا کنند مرکز رشد خوشه فناوری دانشگاه آمادگی دارد که از طرح ها پشتیبانی نموده و سرمایه گذاری نماید.گفتنی است در بخشی از این رویداد میهمانان خارجی حاضر در جلسه نیز که به عنوان سرمایه گذار در جلسه حضور داشتند سخنان خود را ارائه نمودند.

اقای بهشتی فر مدیر عامل شرکت اتلانتیس از کشور ترکیه  عنوان کردند: فیروزه ایران بهترین نوع سنگ شناخته شده در جهان هست و با توجه به کاربردهای آن دارد و طراحی یک وب سایت جامع در این زمینه بهترین گزینه جهت شناسایی این سنگ به دنیا می باشد. و پشتوانه بودن یک دانشگاه می تواند نقطه قوت عرضه و شناسایی این سنگ به دنیا خواهد بود.سعی خواهیم کرد طرح های ارائه شده را در جلسات مختلف مطرح و در این زمینه با دانشگاه همکاری خواهیم داشت.

آقای کیان فر از  فدراسیون جهانی کانگ فو توآ21 از کشور فنلاند نیز تاکید نمودند که به دلیل رقابتی بودن بازار اروپا برای بازاریابی و فروش این نوع محصولات نیاز به کیفیت بالا و شناسنامه دار بودن این محصولات هست در صورتی که فیروزه شهربابک شناسنامه دار شود حتما ما تلاش خواهیم کرد که  به صورت اسپانسرینگ، حمایت های لازم را به انجام رسانیم.

آقای جبریئل زاده مدی رعامل شرکت تجاری مرانو از کشور آلمان نیز ضمن قدردانی از برگزار کنندگان این رویداد اعلام آمادگی نمودند که پس ابررسی دقیق ایده ها و مشورت با هیأت مدیره شرکت مورد نظر خود نسبت به چگونگی همکاری با دانشگاه و مرکز رشد فیروزه شهربابک اعلام خواهند کرد.

آقای دکتر پورسعید جهت جمع بندی این رویداد اظهار امیدواری کردند که این رویدادها بتواند موجب جهانی شدن فیروزه ایران به خصوص فیروزه شهربابک شود. ایشان تاکید کردند شناسنامه دارکردن فیروزه شهربابک موجب تحول اقتصادی منطقه خواهد شد و ایده ها این رویداد می تواند ثروت آفرین باشد.

آقای دکتر طاهری نیز اعلام کردند تمام ارائه دهندگان می توانند با ارتباط با دانشگاه با ما نیز در ارتباط باشند. برگزاری این رویداد موجب شد که ارائه دهندگان ایده ها نیز خود را بهتر بشناسند و بهتر بتوانند ایده های خود را ارائه دهند.

در پایان دکتر سلامی و آقای عبدلی  ضمن قدردانی از حضور کلیه شرکت کنندگان از فرمانداری شهربابک و اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهربابک به عنوان واحد پشتیبانی ستادی و همچنین از کانون جواهرات و سنگ های قیمتی ایران، مجتمع مس و اتحادیه فیروزه شهربابک به عنوان همکاران و حامیان معنوی و رسانه ای در این رویداد تشکر و قدردانی نمودند.

فرم جمع بندی و اعلام نتایج داوری رویداد شتاب فیروزه شهربابک

ردیف ایده ارائه دهنده میانگین امتیازات
داور اول داور دوم داور سوم میانگین
1 پر کردن درز و شکاف های چوب با استفاده از خورده و خاکه فیروزه سارا خانبابا 90 80 81 83
2 تاثیر فیروزه و و رنگ آن در آرامش اعصاب  و روان فرزانه اسمعیلی 87 80 54 73
3 بسته بندی و فروش و ترکیب فیروزه با صنایع دستی زهرایحیوی نسب 68 70 64 67
4 ساخت دستگاه فیروزه با استفاده از شیشه رضا برزگری 64 50 83 65
5 تلفیق فیروزه با میکرومکرومه بافی و منجوق و مهره باقی زهره خسروی 73 50 64 62
6 ایجاد سایت فیروزه وحیده طهماسبی 84 40 58 60
7 تامبلر دستگاه گرد کننده و فرساینده سنگ ها اصغر جوادی فر 46 30 79 51